Nevhodní černoši

1. října 2016 v 10:01 | Baryn |  deník
A možná ještě nevhodnější nadpis, že? Zajímalo by mě, kolika lidmi budu na konci tohoto článku označena za rasistu a utlačovatele lidských práv, za hňupa, který ničemu nerozumí, a za přízemního ignoranta uzavřeného novým možnostem. Jenomže já to napsat zkrátka musím.

Většina z vás určitě slyšela o tom, že existuje nějaká divadelní hra ze světa Harryho Pottera, která se vydává za oficiální osmý díl (a ne, není to Very Potter Musical) a jako knížka dobývá pod názvem "Cursed Child" celý svět. Protože její nekvalitní obsah se maskuje pod kvalitním titulem. (nepřipomíná vám to taky nový Nightwish?)
I přes šíleně blbou a blbě zpracovanou zápletku (a záměrně zde opakuji slovo "blbá", neboť to opravdu musel vymýšlet kardinální "blb") mám tenhle pseudo-osmý díl hrozně ráda, protože je to další příjemný střípek z mého oblíbeného fantasy světa. I přesto, že je na úrovni průměrných FanFic. I přes nelogičnost, i přes otřesný fakt, že Hermiona v celém příběhu ani jednou nekouzlí, mám tu knihu ráda. Ale co mi definitivně na celý tenhle příběh skazilo pohled byla ...
Černá Hermiona. Tvůrci se rozhodli do divadelní hry obsadit do role Hermiony černošku. A tady začíná ta hrozně rasistická část.

Výsledek obrázku pro black hermione cursed child

Rowlingová napsala, že s černou Hermionou naprosto souhlasí, neboť v knihách nikdy nespecifikovala barvu kůže ... Nespecifikovala ale mám takový dojem, že si ji Rowlingová jako černou nepředstavovala a tohle napsala pod vlivem nové módní vlny "nevhodně nacpaných černochů, kam to jen jde, jakožto důkaz, že jsou úplně normální a rovnoprávní". Jako by rovnoprávní a normální lidi takovouhle "kampaň" potřebovali. Mám s tím problém, neboť je cítit, jak je to násilné a vynucené, jak je to hloupé a naprosto nevhodné, protože sedm knih (nespecifikovaně, ale v představách všech) a osm filmů byla bílá. Vím, že s tím nic nenadělám, jen chci poukázat na tenhle nový trend ... ano, je to trend protlačovat všude černochy, aby se náhodou necítili utlačovaní (nebo aby se bílí cítili o něco lépe, když mezi sebe pozvou ty, které mainstreamová nechápající společnost odmítá? wtf).
Minimálně takový pocit z toho mám. Jenomže to vyvolává daleko horší pocit: pocit nevhodných černochů.
Mně by opravdu nevadila ani při nejmenším černá Hermiona, kdyby tak byla zamýšlená už od počátku - ať už knih, nebo se ji rozhodli jako černou zpracovat na vlastní pěst autoři filmů ... jenomže ani jedno z toho se nestalo, tak mám problém její náhlé (a násilné!) přebarvení překousnout.

Tihle hrozně osvícení tvůrci, ať už filmů nebo divadelních her, kteří by hned nejraději věšeli každého režiséra, který si troufne černocha do hlavní role neobsadit, mají jeden nešvar ... uměle tyhle "nevhodné černochy" vytváří.
Asi bude lepší, když vám vysvětlím, co myslím, na jiném příkladě ... Avengers. Mnozí z vás určitě tuhle krutohustopřísnou marvelovskou sérii znají, a tak si jistě vybavíte boha Heimdalla, urostlého černého strážce Bifrostu ve zlaté zbroji. Černého. Protože režisér toho černocha někam nacpat musel, a Heimdall je taková zodpovědná kladná postava, že tam ten černoch vadit prostě nebude, že? Noo ... jakožto severský bůh by měl být nejenom bílý, ale o Heimdallovi je v severské mytologii všeobecně známo, že je "nejbílejší z bohů". Tak sakra, kde se stala chyba? Byl tak moc bílý, až zčernal?

Výsledek obrázku pro heimdall avengers

A přitom by stačilo, úplně bohatě, kdyby se úplně vykašlali na nějaké bohy, a vybrali lepší, mnohem lepší, lidskou postavu, která by mohla být v klidu černá, proti ničemu by to nestálo, a naopak by to mohlo být i zajímavé. Jane Fosterovou. Thorovu milou astrofyzičku. Třeba ... protože by to nejenom ukázalo, jak jsou černoši vlastně úplně normální, a tak je nemusí režisér kýčovitě vnucovat do rolí severských bohů, ale hlavně by to poukázalo i na emancipaci černošských žen a na fakt, že i do nich se může zamilovat takový borec jako Thor. No není to ještě sladší než nějaký Heimdall? Ale .... já to myslím vážně. Nevadilo by mi ani v nejmenším, kdyby zrovna Jane hrála černoška. Kdyby kohokoliv z jejího týmu hrál černoch, kdyby Phil Coulson byl černoch ... ale chápu, to už by mohl konkurovat Furymu.

Prosím, Fury, geniální ukázka správně použitého černocha (vím, že to s tím označováním docela přeháním, ale potřebuji zde něco opravdu výrazného, abych mohla co nejlépe demonstrovat své myšlenky, byť ne úplně elegantně ... a vlastně možná úplně zle). Vždyť Fury měl být původně v komiksech bílej, ale já už bych si ho tak dnes představit nedokázala. Fury je v podání Samuela L. Jacksona jedna z mých nejoblíbenějších postav Marvelovek vůbec ...

Výsledek obrázku pro Samuel L. Jackson nick fury


Chápete můj problém?
Proč Heimdall, proč Hermiona? Proč všechny tyhle nebohé oběti moderní potřeby podřizovat se nátlaku natvrdlých bojovníků za lidská práva ...?

Zajímavá byla v Harrym Potterovi i kauza Levandule Brownové. Ta byla prozměnu údajně původně černá, co se filmů týče, ale jakmile měla být pro příběh důležitá, respektive měl se do ní zamilovat Ron, došlo k jejímu přebarvení nabílo. Asi bych s tím taky měla problém, kdyby mi v těch všech předchozích dílech došlo, že ta nějaká náhodná černoška v Nebelvíru je zrovna Levandule. Nikdy tam nikde nebyla jmenovaná, a tak mi vážně bylo jedno, koho má tahle komparzistka představovat, neboť kromě dvojčat Patilových se tam stejně jejich tváře střídaly jak na běžícím pásu. A Patilovy se ostatně v šestce taky změnily, pakliže ta dvojčata na Křikově věčírku, měly být Padma a Parvati. Už taky moc exoticky nevypadaly. Levandule je však ještě o něco extrémnější případ, protože u ní si fanoušci nejen stěžují, že byla přebarvená z černé na bílo, ale ještě ke všemu považují za rasistické, že byla půvdoně ve filmech uvedena jako černá jen na základě jejího příjmení "Brown". Ha ha ... nevhodně obsazení černoši.
Harry Potter si to celkově s těmito problémy vyžírá. Fakt, že pro roli Cho Changové vybrali Číňanku, nakrknul tolik lidí, až mi to přišlo směšné. Četli vůbec to jméno, Cho Changová. Kolik bělošek se jmenuje Changová? Takže ne, rasa Cho byla podle mě vybraná naprosto správně, ale ... problém s ní i tak mám. Je ošklivá. Na to, jak měla být podle Harryho oslnivě krásná, si říkám, že s touhle herečkou udělali tvůrci ještě větší přešlap, než když vybírali Ginny a Fleur.

Tak já nevím. Máte s tím taky někdo problém nebo jsem v tom jediná?
Děkuji za přečtení a názory

Life is a trial ...
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 denik-jedny-holky denik-jedny-holky | Web | 1. října 2016 v 10:32 | Reagovat

Tenhle názor s tebou sdílím. Sice jsem nic z toho (kromě klasického HP) neviděla, ale mě by určitě naštvalo, kdyby takhle vybrali herce z mé oblíbené knížky, kde mám kvůli popisu zažito, jak mají herci vypadat. Ono je opravdu rozdíl v tom, jestli vyberou černocha na postavu, u které je jasné, že to může být jak běloch, tak černoch nebo na postavu u které každý čeká z nějakého důvodu bělocha. Ten důvod musí být logický, jako třeba u toho Avengers, je to bílý bůh, prostě má  být bílý...
Nebudu zase dál kecat, prostě mi to vadí.

2 Eliss Eliss | Web | 1. října 2016 v 10:58 | Reagovat

Tak tohle mě opravdu dostalo, to nestačí ti uprchlíci co jsou tady, ještě budou propagovat černochy i takhle? A vyjádření Rowlingové k tomuhle mě teda dost šokovalo...

3 womm womm | E-mail | Web | 1. října 2016 v 11:31 | Reagovat

Ja som napríklad s Cho súhlasil veľmi výrazne. S konkrétnou herečkou. Ako sama píšeš podľa Harryho mala byť oslnivo krásna a takéto veci sú vždy subjektívne :-)

4 Mirenia Mirenia | Web | 1. října 2016 v 12:44 | Reagovat

No tak na tohle nemám slov. To musejí ty černochy cpát opravdu všude? Mně bohatě stačí uprchlíci, co žijí teď u nás. A že je jich dost. Potkávám je na každým rohu, zvlášť v Praze. Na vesnici a v menších městech to tak hrozné není, proto o víkendech odpočívám v odlehlých částech Prahy, nebo někde až za Prahou :D

5 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 1. října 2016 v 12:55 | Reagovat

Obecně nemusím moc černochy ve filmech. Rozhodně je to jak kde a v jakém filmu no. Poslední dobou mě ovšem nejvíc irituje ta reklama s černochem na pánský sprcháč/šampon/voňavku? Ta je opravu příšerná, jistě víš, kterou reklamu mám na mysli. Avengers jsem neviděla a upřímně? Ani mě to nijak extra moc tedy neláká. U Levandule už to za rasistické považuje, nějakým způsobem ano. Číňanka mi v HP nevadila, naopak si myslím, že tam docela zapadla. Každopádně Hermiona tmavé pleti určitě nee, to je podle mě opravdu chyba. Zajímavý článek.

6 Ella Ella | Web | 1. října 2016 v 15:57 | Reagovat

Přesně, tohle je něco co mi doslova vyrazilo dech. Nerozumím tomu. :/

7 Poslední Panna Poslední Panna | Web | 1. října 2016 v 20:21 | Reagovat

Souhlasím, taky jsem o tom přemýšlela. Je to hrozně zajímavé téma, a přestože téhle pozitivní diskriminace je víc než dost, jenom to ukazuje, že bílí a černí ještě tak úplně všude rovnoprávní nejsou, byť papírově tomu tak je. A přitom by v tom stačilo bruslit o něco elegantněji a všechno by bylo úplně normální...

8 Mirenia Mirenia | Web | 1. října 2016 v 20:35 | Reagovat

Ještě se sem vracím jednou :D Moc děkuju za komentář u mě na blogu. Myslím, že na blog nějakou mojí tvorbu hodím. Zase až budu něco zajímavýho mít, možná tam přidám i tu anime báseň :D Jinak nevím, jestli jsi u mě četla "Až k proměně", což byla moje první báseň, kterou jsem kdy někde zveřejnila :D

9 Claire* Claire* | Web | 1. října 2016 v 20:45 | Reagovat

Souhlasim s tebeou. Cerna Hermiona je proste mazec. Nelibi se mi to a nesouhlasim s takovyma zmenama. Kdyby to bylo od zacatku, prosim proc ne, ale tohle je fakt na palici ...

10 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 1. října 2016 v 21:02 | Reagovat

Svět HP až tolik nesleduji (viděla jsem jen filmy jako průměrný divák), ale vím co myslíš. Mě tohle špatné vybírání vadí v historických filmech. Především, ty které se odehrávají ve středověku. Nom, krom bílé rasy (hl. ve střední a severní Evropě) to tu tak pestré nebylo a pokud ano, tak zrovna u černochů to mohli být nanejvýš otroci (a ani to ne, černoch se mohl vyskytnout tak v oblasti Španělska). Takže, když v takových filmech, třeba i komparzu pobíhají všelijaké pestré barvičky, ne nechci být rasistická, jenom ironická, a nemá to žádné solidní odůvodnění, které by souhlasilo s kontextem doby, tak mě to docela otravuje.

11 stuprum stuprum | Web | 1. října 2016 v 21:08 | Reagovat

Ty más tak obdivuhodný cit pro spravedlnost, že bys chudákům černošškým otrokům z armády Unie neupřela ohřát se při ohýnku, i kdyby na ně za kopcem pořádala hon Konfederace. :)

12 sarushef sarushef | Web | 1. října 2016 v 22:32 | Reagovat

Achjo, to je tak blbý až to bolí, mně "osmej" díl zatím úplně minul a i forma dramatu mi přijde jako blbost. Uvidím, no :)

13 Melissa Melissa | Web | 2. října 2016 v 0:29 | Reagovat

Tak já tohle moc nesleduju ani nečtu,ale souhlasím s tebou,že když je někdo od začátku bílý,měl by zůstat bílý.Jinak černoši a zvláště pěkné mladé černošky mi nevadí:) :-P

14 Hrašulee Hrašulee | Web | 2. října 2016 v 0:46 | Reagovat

Aha, to jsem ani neviděla, já četla HP knížky a viděla všechny díly předtím, ale o tomhle jsem ani nevěděla :-D

15 Alex Alex | Web | 2. října 2016 v 9:11 | Reagovat

Jo tak s tím mám problém taky. Hermiona prostě nemá být černá, nic tomu nikdy nenasvědčovalo a prostě je to značně nemístné. V bodu číslo dva mi už přišlo, že si z diváků dělali srandu -_- Naopak prostě Fury je tak úžasnej, že by stálo jim za výběr herce zatleskat - vážně se jim to povedlo a já jsem nadšená. Co se týče obsazení do rolí v HP, taky mi ty změny přišly zvláštní a výběr hrdinů také - hlavně Fleur mi nepřipadala tak oslnivě krásná, jak podle knížky být měla :D

16 Sayuri Sayuri | Web | 2. října 2016 v 10:43 | Reagovat

Ja mám celkovo problém s Cursed child. čítala som to už v angličtine a ako tie myšlienkové pochody mi pripomínali fanfikciu 14 ročného dievčaťa a rozhodne nie Rowlingovej. Prišlo mi to tak divné. Nechcela som to čítať už predtým lebo som sa bála, že mi do dodrbe môjho HP a trochu ma to sklamalo. Nedala by som tomu prívlastok pokračovanie ale hlúpy nápad na oživenie. Ja by som radšej videla príbeh napríklad z pohľadu Voldyho alebo tak, ako toto pokračovanie. Možno by to ako divadelná hra ak by som to videla prišlo lepšie, ale knížka celá divná a Hermiona ako černoška ešte viac :D

17 Reita Reita | Web | 2. října 2016 v 12:13 | Reagovat

Byl tak moc bílý, až zčernal? to si zabila XD naozaj ma to pobavilo :3....tak to tvorci naozaj dodrbali a bolo tam vidieť naozaj ako sa strašne snažili aby nie aký černoch mal dôležitú rolu vo filme. Nieje to nemožné, veď taký Tony Stark z Iron mana má za najlepšieho kamaráta černocha a je to uplne v poriadku, súhlasím s tým a aj sa mi tam hodil no v Thorvi to bolo také násilné a o tom že v HP po 7 knihách a 7 fimoch je zrazu Hermiona černoška ? O_o trochu divné a naozaj nevhodné! nie som rasistka ale toto je jednoducho naozaj blbéééééééééééé.....Rowlingovej názor na to že nikdy nešpecifikovala farbu pleti Hermioni je pre mňa ako chabí pokus ako byť nestranná a nebyť za rasistku. Možno mali tvorcovia pocit že ak zmenia Hrmionu na černošku získajú tak viac fanušokov alebo pozornosti no nepodarilo sa im to :/....Ja si vôbec nemyslím že tento článok je rasistický iba poukazuje na to ako je nevhodné vsádzať černochov do rolí ktoré sú jednoducho podľa všetkých faktov bielé. :-!

18 banalite banalite | Web | 2. října 2016 v 15:55 | Reagovat

Hehe máš naprostou pravdu, kdyby rovnoprávnost byla úplně rovnoprávná, pak by to znamenalo, že někdo je prostě černý a někdo bílý, a nemusí se kolem toho dělat velké citlivé haló.
Třeba v akademickém výzkumu je absolutně neetické zeptat se na rasu. Mám černou spolužačku, která se nad tím rozesmála, a říkala "no a co, vždyť jsem černá, každej to na mě vidí tak proč by mělo být neslušné komentovat, že černá jsem". Je to takovej zamotanej výmysl ten rasismus a nerasismus.

19 Astaer Astaer | E-mail | Web | 2. října 2016 v 19:34 | Reagovat

V nové Popelce od Disneyho je do celého filmu vtlačená jedna postava, kterou hraje černoch. Působí to opravdu divně, politická korektnost z toho jen čiší. To už by bylo lepší tam nedávat žádného, nebo když už tak víc.

20 an an | Web | 3. října 2016 v 15:06 | Reagovat

Přesně tak. Všichni se můžou zbláznit, že herec Harryho má modré oči a ne zelené, jak měl mít, i když je známý fakt, že měl alergickou reakci na kontaktní čočky, ale černá Hermiona je v pořádku. Kdyby ne, tak by to byl přece rasismus. Já jsem viděla jeden seriál pro děti, kde byl Niccolò Machiavelli černoch. Absolutně nechápu tenhle trend. A to opravdu rasistka nejsem.

21 mybpd mybpd | E-mail | Web | 3. října 2016 v 20:04 | Reagovat

Naprosto tě chápu a mám úplně ten samý problém. Tu hru jsem díkybohu neviděla, asi bych padla kdyby jo. Nemám nic proti černochům, ale spíše proti té reálnosti. Postavy nejsou auntentické, když jim vybereš rasu, která "je zrovna cool".

Jinak děkuji za komentář. Jsi asi jediný člověk, který můj blog čte. Pokusím se psát trochu pozitivněji, už mi bylo řečeno, že jsem "hrozně negativní" člověk a já to přiznávám. Snažím se být pozitivní a jak říkáš, jít dál.

22 Radka Radka | Web | 6. října 2016 v 9:16 | Reagovat

Černá Hermiona mi nevadí, protože na divadlo se stejně nedostanu a při čtení scénáře si můžu dál představovat klasicky bílou Hermionu. Kdyby ji ale nacpali do případného filmového pokračování, to už by byl rozhodně přešlap.
Kauza kolem Levandule Brownové mě spíš pobavila, taky jsem o tom kdysi četla, ale myslím si, že tu "důležitou" herečku vybrali skvěle. S Cho jsem nikdy neměla problém, spíš jsem nechápala, co je na Fleur vílího.
Jsem pro, aby když už je nějaká postava nějaké barvy kůže, měla by tak zůstat. Při změně film-divadlo v tom takový problém nevidím, pokud to ta herečka dokázala uvěřitelně zahrát, nicméně změna Crabba či Goyla (nevím, který z nich to byl) v sedmém dílu v černocha byl do očí bijící.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama